BIREG webinár – avagy mit tegyen a fel- és lerakó

2021. február 4-én – a módosított BIREG rendszer hatálybalépésének napján – került megrendezésre a „BIREG – avagy mit tegyen a fel- és lerakó” online webinár a Nagyvállalatok Logisztikai Vezetőinek Klubja szervezésében.

A módosítás értelmében ettől a naptól kezdve a hatóság a BIREG rendszerben azokat a fuvarfeladatokat tekinti engedélykötelesnek, melyhez kétoldalú egyezmény alapján kiadott árufuvarozói engedély (bilaterális engedély), CEMT engedély vagy kabotázs engedély szükséges.

A rendszerről

A rendezvényen Árvay Tivadar a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének kommunikációs menedzsere elmondta, hogy az engedély ellenőrzési folyamat a fel-és lerakóhelyek esetében nem újkeletű, 2014 óta a jogszabályból fakadóan (261/2011. (XII. 7.) Korm. rendelet) a magyarországi feladónak és címzettnek is vizsgálnia kell az árukibocsátás, illetve fogadás esetén a fuvarozói jogosultság meglétét. A dokumentumot, amely feljogosítja a fuvarozót a fuvar elvégzésére, meg kell őrizni 1 évig és hatósági ellenőrzés során szükséges bemutatni.

A BIREG ehhez képest annyiban új, – és elsősorban a fuvarozók számára jelent kötelezettséget – hogy mostantól nem egy véletlenszerű hatósági ellenőrzés eredményeképpen lehet kiszűrni a jogosulatlan fuvarozót, hanem ennek a rendszernek köszönhetően nyomon követhetővé válik a Magyarország területén áruszállító járművek mozgása, tevékenysége.

Kire vonatkozik?

Az előírások értelmében a Magyarország területét érintő, díj   ellenében   nemzetközi   közúti   árutovábbítást   végző   3,5   tonnát   meghaladó   megengedett   legnagyobb   össztömegű tehergépjármű, a saját   számlás   nemzetközi   közúti   áruszállítást   végző   3,5  tonnát   meghaladó   megengedett   legnagyobb   össztömegű tehergépjármű, továbbá a Magyarország területén végzett kabotázs fuvarozást végző tehergépjármű az adott fuvarfeladat tekintetében kizárólag előzetes elektronikus fuvarregisztrációval vehet részt a közúti forgalomban. Ez alól kivételt jelentenek az Európai Unión belül közösségi engedéllyel végzett fuvarfeladatok.

Mi a fel-és lerakó teendője?

Az adatok feltöltése a rendszerbe a fuvarozó feladata, így a fel-és lerakó dolga, hogy a fuvarozó által bemutatott BIREG azonosítót rávezesse a papír alapon megőrzendő dokumentumokra. Ez vagy az adott fuvarfeladatra vonatkozó engedély másolata, vagy – pl. kabotázs esetén – a menetlevél, CMR másolata.

A fel-és lerakók számára jelen pillanatban nincs a BIREG rendszerben megnyitott elektronikus felületrész, nekik továbbra is papír alapon kell adminisztrálniuk, az új feladat az, hogy a lefűzött dokumentumon szerepelnie kell a fuvarozó által bemutatott BIREG azonosítónak.

Amennyiben a fel-vagy lerakóhelyen azt tapasztalják, hogy az engedélykötelezettség ellenére nincs BIREG azonosító, akkor jelezni kell a gépkocsivezetőnek, hogy már jogsértést követett el. A BIREG cégregisztrációnak, és a fuvarfeladat rögzítésének a BIREG rendszerben ugyanis a Magyarországra történő belépés előtt meg kell történnie. A fuvarregisztráció során kapják meg a BIREG azonosítót, amelyet a lerakóhelyen kötelesek bemutatni. Ennek hiányában a lerakóhely köteles bejelenteni az eseményt a hatóság felé, valamint a felrakás is megtagadható. Amennyiben nem történik meg a megtagadás, 300.000 forintos bírságot szabhat ki a hatóság a felrakóra, s 800.000 forinttal büntethető a fuvarozó.

A fel-és lerakó kötelezettségei tehát megvizsgálni:

  • a fuvarfeladathoz szükséges engedély meglétét,
  • annak időbeli hatályát (érvényes-e),
  • megfelel-e az adott árutovábbítási feladatnak,
  • a BIREG fuvarregisztráció (azonosító) meglétét.

Hiányosság esetén a hatóság felé jelezni kell a hibát.

Ki az illetékes hatóság?

  • NEMZETI ADÓ- ÉS VÁMHIVATAL (NAV)
  • INNOVÁCIÓS ÉS TECHNOLÓGIAI MINISZTÉRIUM KÖZÚTI KÖZLEKEDÉSI ELLENŐRZÉSI FŐOSZTÁLY (KKEF)

A hatóság már a határon való belépéskor kérheti a BIREG azonosítót a gépjárművezetőtől.

Kinek nem kell regisztrálni?

Például, ha egy magyar fuvarozó üzemeltetésében, Unión kívülre indul a felrakóhelyről, de bilateriális engedéllyel végzi a fuvarfeladatot, akkor a magyarországi szakaszát ennek a fuvarfeladatnak a közösségi engedélyével végezheti el, így Magyarországon engedélymentes, ezzel az engedéllyel indíthatja a fuvarfeladatot. Ugyanez igaz akkor, ha az Unión kívülről érkezik Magyarországra a magyar fuvarozó. Valamint abban az esetben sem szükséges regisztrálni, ha az Unión kívüli fuvarozó végez olyan fuvarfeladatot, amely a két ország – Magyarország és az adott ország – viszonylatában a kétoldalú megállapodás eredményeként engedélymentesen végezhető.

Ezekben az esetekben a fel-és lerakóhelynek sincsen ellenőrzési kötelezettsége, nem szükséges BIREG azonosítót kérnie.

Engedélykötelezettség-kereső

Az engedélyellenőrzéshez szükséges kötelezettségekről bővebb információt talál az MKFE weboldalán: https://mkfe.hu/hu/engedelykotelezettsegkereso

Amennyiben további információra lenne szüksége a BIREG-gel kapcsolatban, az MKFE dokumentumában számtalan kérdésre választ talál: https://mkfe.hu/images/cikkek/dok/MKFE_engedelyellenorzesisegedlet_2020_net.pdf

BIREG-kisokos: https://mkfe.hu/images/cikkek/dok/Hirek/bireg_kisokos_2021_02_05_vedett.pdf