Ha a logisztika a világ versenyautója, akkor a raktárlogisztika a sebességváltó, amely lendületbe hozza a rendszert és beindítja az üzleti folyamatokat. Nézzük meg, mi áll a raktárgazdálkodás mögött, és hogyan válhat igazi versenyelőnnyé.
Előző cikkünkben megvizsgáltuk, hogyan követhető nyomon a tengeri szállítmányozás, és mi történik az áruval miután útnak indult. Most foglalkozzunk magával a kiindulóponttal: hogyan működik a raktármenedzsment?
A raktárlogisztika alapjai
A raktár fogalma közismert, de vajon mire gondolnak a laikusok, ha raktárlogisztikáról van szó? Azt mindenki tudja, hogy a raktározás egy folyamat, amely során valahol árucikkeket, termékeket tárolnak. Egészen addig ott maradnak, amíg a tulajdonos el nem szállítja vagy valaki meg nem vásárolja őket. Valljuk be, az embereknek általában egy hatalmas, sötét, raklapokkal teli csarnok ugrik be, ahol gyanús targoncák gurulnak oda-vissza.
Minden a helyére kerül
Szerencsére a raktárgazdálkodás ennél jóval összetettebb és hasznosabb rendszer. Gondoljunk csak bele, hogy hova jutnánk anélkül, hogy szorgos szakemberek éjjel-nappal ügyelnek a legkülönfélébb árucikkekre? Mindennek pontosan a helyére kell kerülnie és eljutnia a rendeltetési pontjára. Különben a feje tetejére áll a világ.
Raktárlogisztika, ahogy a profik csinálják
A raktárlogisztika egy bonyolult és egyben csodás folyamat, amely a raktárba való belépéstől kezdve, a raktáron belüli mozgáson keresztül, egészen a kiszállításig irányítja az árukat. Mindez magába foglalja a raktármenedzsmentet, a készletkezelést, az áru mozgásának nyomon követését, a rendelések feldolgozását, a csomagolást, a szállítási folyamatokat és a visszáru kezelését. A rendszer feladata, hogy mindezt a lehető leggazdaságosabb és leghatékonyabb módon végezze el, optimalizálva a raktárkapacitást és csökkentve a szállítási időt.
Kik mozgatják az árucikkeket?
Ahhoz, hogy a működés zavartalan és folyamatos legyen, természetesen tapasztalt szereplőkre van szükség: raktári dolgozókra, adminisztrátorokra, szállítmányozókra, logisztikai szakértőkre és IT szakemberekre. Most, ebben a pillanatban is csomagokat szkennelnek, árut rögzítenek, termékeket mozgatnak és teherautókat töltenek meg, hogy az élelmiszer, televízió, mosópor vagy kedvenc teamárkánk végül eljusson az üzletekbe és otthonunkba. Ez az a pont, ahol a raktározás találkozik a logisztikával.
INNOVÁCIÓ A RAKTÁROZÁSBAN
INNOVÁCIÓ A RAKTÁROZÁSBAN
A raktárgazdálkodás technológiai oldala
Az emberi tényezőn túl a modern raktárlogisztika jelentős mértékben támaszkodik a technológiai megoldásokra is. Nélkülözhetetlenek az innovatív raktárirányítási rendszerek, az automatizált folyamatok, az RFID azonosító eljárás vagy a vonalkódolvasók. Természetesen a Ghibli raktárokban is működnek ezek az eszközök. Hozzájárulnak ahhoz, hogy az árucikkek gyorsan és pontosan haladjanak, így növelik a hatékonyságot is.
Nyomon követési rendszerek
A felsorolt eszközökből külön érdemes kiemelni a nyomon követési rendszereket, amelyek a raktárlogisztika alappillérei. Pontosan azt tudják, amit a nevük is sugall: lehetővé teszik, hogy folyamatosan nyomon követhessük, hol van egy adott termék a raktárban, vagy merre halad éppen. Az RFID és WMS rendszerek ezáltal minimalizálják az emberi hibát és csökkentik a készletveszteséget.
WMS rendszer – A raktárlogisztika idegrendszere
Warehouse Management System, azaz röviden WMS. Ez a hárombetűs rövidítés a raktárlogisztika központi idegrendszere. Egy olyan szoftver, ami segít a raktári műveletek irányításában, szervezésében és optimalizálásában. Gondoljunk rá úgy, mint egy rendkívül ügyes raktári menedzserre, aki képes irányítani a termékek beérkezésétől a kiszállításig terjedő összes folyamatot, mindemellett még a raktárban lévő készlet szintjét is nyomon követi. Ráadásul mindezt úgy kontrollálhatjuk, hogy ki sem kell lépnünk az irodánkból.
WMS a gyakorlatban
A WMS használata tehát számtalan módon segíti a raktárlogisztikai tevékenységeket. Íme, néhány példa:
1. Tervezés és irányítás:
A logisztikai szakemberek előre megtervezhetik a raktári műveleteket, a termékek beérkezését és kiszállítását.
2. Automatizálás:
A WMS képes automatizálni számos raktári feladatot, többek között a termékek elhelyezkedését és a készlet frissítését.
3. Jelentéskészítés:
A rendszer jelentéseket készít a raktár működéséről, segítve a szakembereket abban, hogy mindig naprakészek legyenek és a legjobb döntéseket hozzák meg.
4. Nyomonkövetés:
A WMS nyomon követi a termékeket a raktárban, segítve a raktári személyzetet abban, hogy gyorsan megtalálják a keresett terméket.
Hogyan juttat versenyelőnyhöz a raktárlogisztika?
Ha élhetünk egy színházi képpel, azt mondanánk: amikor felgördül a függöny Ghibli logisztikai színpadán, ott bizony a raktárlogisztika lesz az előadás sztárja. Minden képességünk megvan ahhoz, hogy gyorsan és hatékonyan kezeljük raktárainkat, ami elengedhetetlen ahhoz, hogy a piaci verseny élmezőnyében járjunk. Vagy akár diktáljuk a tempót.
Célunk a közös siker
A sikerünk egyben ügyfeleink sikere is, hiszen a versenyképes árak, gyors szállítás, kiváló ügyfélszolgálat mind-mind olyan terület, ahol a raktárgazdálkodás segítségével előnyt szerezhetünk.
A készletek szorosabb ellenőrzése révén csökken az eladatlan termékek mennyisége és javul a pénzügyi hatékonyság. Emellett a pontos és gyors szállítás növeli az ügyfél elégedettséget, ami hosszú távon egy megbízható kép kialakulásához és hűséghez vezet.