A közúti szállítmányozás az egyik legfőbb szállítmányozási forma. Szállítmányozással foglalkozó járművek százai ingáznak az utakon nap mint nap egyik pontból a másikba. Egyszerű munkának tűnik, de tényleg az?
Előző cikkünkben a speciális áruszállítás rejtelmeibe avattuk be az olvasóinkat. Most is a földön maradunk: kielemezzük a közúti szállítmányozás főbb nehézségeit.
Mit jelent a közúti szállítmányozás?
A közúti szállítmányozás az árufuvarozás egyik alapja. A közúti szállítmányozás azt jelenti, hogy a földön történik az adott termék, vagy termékek szállítása. Ezt minden esetben egy erre képzett cég végzi el, a megrendelő pedig fizet érte.
A közúti szállítmányozás történhet
- kamionnal,
- teherautóval,
- kisteherautóval,
- vagy kishaszonjárművel, azaz köznyelven: dobozos autóval.
A szállítmányozásban részt vevő jármű függ a termékektől és azok nagyságától, vagy mennyiségétől is.
Nehezítő tényezők a közúti szállítás során
A laikusok úgy gondolhatják, hogy a közúti szállítmányozás egyszerű: hiszen az árut csak fel kell pakolni, majd egyik helyről a másikra vinni, a célállomáson pedig lepakolni. Azonban a közúti áruszállítás sokkal több nehézséget és szabályt rejt magában. Fejtsünk ki néhány alapproblémát.

Bedugult utak
Nem kell ahhoz szállítmányozással foglalkozunk, hogy lássuk: időről időre előfordulnak kisebb-nagyobb torlódások az utakon, azaz: dugók. Ezek kialakulhatnak
- baleset,
- útfelújítás,
- vagy akár a túl nagy forgalom miatt is.
A dugók előre nem kiszámítható tényezői a közúti szállítmányozásban. Ez azt jelenti, hogy nem lehet felkészülni rájuk. Vannak olyan szerencsés helyzetek, amikor a szállítmányozó jármű még idejében ki tudja kerülni, azonban előfordul olyan is, amikor ő maga is benne marad. Ez rögtön okozza a második nehézséget: az időt.
Az idő halad, az autó nem
Ahogy fenn említettük a dugók időkiesést jelentenek, ha azt nem tudja időben elkerülni a szállítmányozó jármű. Azonban vannak más tényezők is, amelyek időkiesést jelentenek.
Hosszú utakon a sofőrnek meg kell állnia pihenni. A pihenőidőt a közúti fuvarozásban jogszabályok rögzítik. Ha ezt a sofőr vagy a szállítmányozással foglalkozó cég nem veszi figyelembe, akkor az komoly büntetést is vonhat maga után.

Tehát hosszú, legfőképpen nemzetközi közúti szállítmányozás esetén a szállítási időbe előre bele kell kalkulálni a kötelező pihenőidőket is. Ha a cég ezt előre nem számolja bele, és nem jelzi ezt a megrendelőnek, akkor ő azt késedelemként fogja érteni.
Köt a szállítmányozás szabálya
A közúti szállítmányozással foglalkozó cégnek az útvonalat is érdemes előre megtervezni. Például egy kamion közel sem mindegy, hogy merre megy.
Hogy miért?
- Egyrészt azért, mert vannak olyan útszakaszok, ahová egy aluljáró, vagy híd miatt egy kamion nem mehet be, mert egyszerűen fennakad.
- Másrészt azért, mert egyes útszakaszokról a súlyuk miatt ki vannak tiltva. Ilyen esetben a szállítmányozó cégnek vagy új útvonalat kell találnia, vagy engedélyeztetni kell a behajtást.
A nagyobb autók, például a kamionok a sebességükben is korlátozva vannak. Nem véletlen, hogy az autópályán is sorra elhagyják ezeket a személyautók, ugyanis a kamionok, teherautók maximum óránként 80 kilométeres sebességgel közlekedhetnek az autópályán.
A jogszabályok szigorúak a közúti szállítmányozással kapcsolatban, amiket a szállítmányozással foglalkozó cégnek kötelessége betartani. Ellenkező esetben komoly bírságra kell készülnie.
Tele a tank!
A közúti szállítmányozásnak vannak költségvetési nehézségei is. A laikusok azt gondolhatják, hogy a cég kiszámolja a megtett kilométert, a sofőr órabérét és már meg is van, hogy mennyit kell fizetni a megrendelőnek. Igen ám, azonban a folyamatosan változó, ingadozó üzemanyagárakat nehéz fejben tartani, nyomon követni.
Napról napra, rosszabb esetben akár óráról órára is változhatnak az üzemanyagárak, ezért a szállítmányozással foglalkozó cégnek ezt folyamatosan figyelnie kell, hiszen nem mindegy, hogy mennyibe kerül az adott jármű teletankolása.
Rövidebb távoknál, belföldi szállítmányozás esetében ez nem okoz olyan nagy fejtörést, azonban nemzetközi, azaz országokon átívelő közúti szállítmányozásnál már annál inkább. Ilyenkor nem elég csak az itthoni üzemanyagárakkal számolni. Előre tájékozódni kell, hogy az adott országokban mennyibe fog kerülni a tankolás.
Nem mindegy hol
Dobozos, vagy kisebb teherautó esetében szinte mindegy, hogy a sofőr hol tankol, azonban a nagyobb teherautó, kamionok nem állhatnak meg bármelyik kútnál. Sok kút nincs felkészülve egy ekkora jármű fogadására, és nincs kapacitása a hatalmas tank megtöltésére.
A szállítmányozó cégnek ezt is figyelembe kell vennie. Sőt, indulás előtt fel kell mérnie azt is, hogy a teherautónak, kamionnak hol kell beiktatnia egy tankolást.
Ez azért fontos, mert ezeknek a nagy járműveknek sokkal ritkábban van lehetőségük az üzemanyagtöltésre, az előre tervezéssel pedig elkerülhető, hogy kifogyjon az üzemanyag.
Fő a tapasztalat

A közúti szállítmányozás alkalmával tehát sok mindent figyelembe kell venni, hogy az adott termék időben, sértetlenül megérkezzen a célállomásra. Egy tapasztalt szállítmányozással foglalkozó cég azonban ezekre a nehézségekre fel vannak készülve, ezért nem érheti őket meglepetés.
A Ghibli Szállítmányozási Kft.-nél azon dolgozunk, hogy minden áru időben odaérjen a megrendelőhöz.